حضور راویان منتسب به تشیع در صحیح بخاری | ||
حدیث پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، آذر 1399، صفحه 99-126 اصل مقاله (442.35 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22052/12.2.5 | ||
نویسندگان | ||
حسن نمکی نوقاب* 1؛ محمد قندهاری2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل مطرح میان پژوهشگران شیعه و اهل سنت در قرن اخیر، وجود راویان منتسب به تشیع در کتاب صحیح بخاری است. با توجه به اعتبار زیاد این کتاب در جوامع حدیثی اهل تسنن و از طرفی اتهام بخاری به دیدگاه نصب، اهمیت پرداختن به چرایی وجود این راویان در کتاب صحیح بخاری قوّت میگیرد. در این راستا، کسی بهصورت شفاف و مفصّل، به تبیین علت نپرداخته است، ولی با تتبع در آثار موجود، میتوان سه نظریه را که توسط محققان بدان اشاره شده، برشمرد: دیدگاه اول علت را در نقش پررنگ و بیبدیل راویان شیعی جستوجو کرده؛ دیدگاه دوم شوق و انگیزۀ بخاری در اخذ و نشر حدیث را عامل اصلی دانسته است و گروه سوم، حبّ و ارادت بخاری به اهل بیتk و شیعیان ایشان و در نتیجه عدم نصب وی را پیشنهاد داده است. نوشتار پیش رو کوشیده است پس از بیان نارسایی احتمالات پیشگفته، نظریۀ چهارمی دربارۀ این موضوع، در سه گام سامان دهد: ابتدا بهطور مختصر مروری بر مؤلفهها و ممیزات جریانات شیعی صدر اول در قرون متقدم شده؛ در قدم بعدی بر اساس این مؤلفهها و سایر روشهای گفتهشده در متن، نوع تشیع راویان و میزان نقل بخاری از جریانات منتسب به تشیع را تعیین گردیده و در گام نهایی به نارسایی احتمالات گفتهشده در باب حضور راویان شیعی در کتاب بخاری، اشاره و نظریۀ «تفکیک بخاری بین انواع راویان شیعه» را تبیین و تأثیر انگیزههای کلامی و مذهبی بخاری در این مسئله، واکاوی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بخاری؛ صحیح بخاری؛ شیعه؛ امامی؛ زیدی؛ راویان شیعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 826 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 571 |